2022 ICD‑11 ASD CIM‑11 TSA 6A02 “Autism Spectrum Disorder” array gamme des « Troubles du Spectre de l’Autisme »  : Traduction officielle en français disponible au public depuis 11 févr. 2022 sur site OMS :     ✻ “International Classification of Diseases for Mortality and Morbidity Statistics     WHO OMS     ✻ « Classification Internationale des ‹ Maladies › (‹ Désaises ›) pour les Statistiques de Mortalité et de Morbidité »    Entirely Bilingual Article ✻✻ And “ICD-11 Online Beta Draft [issued] for Public Comments”, 2016 (sh) MàJ. Updat. 8 mai May 2022

Article : 15k consultations à mai 2022 (au lieu de févr. 2022) · 10k à déc. 2021   Article: 15k consultations to May 2022 (instead of Febr. 2022) · 10k to Dec. 2021
   Indicates the passages translated into English – in cases of folded text blocks, to unfold click   

232 WHO.int ICD-11 International Classification of Diseases for Mortality and Morbidity Statistics · ICD-10 International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems WHO.int/standards/classifications/classification-of-diseases & Aug. 2016 “ICD-11 Online Beta Draft [issued] for Public Comments”
Mots-clés ※ Mises à jour-additions : 2021-07-20, puis : i‖2021-07-21.b (VigueurEntry into effect) · ii‖2021-07-21.d (Synonymes) · iii‖2021-07-23.e (Facultés intellectuellesIntellectual faculties) · iv‖2021-07-24.f (Peyo) · v‖2021-07-24.h (Asperger) · vii‖2021-07-29.j (Dsm-5) · viii‖2021-07-29.k (Traduction Asd en-fr Translation) · ix‖2021-07-29.l · vi‖2021-07-29.m (Conclusion) · x‖2021-08-16.n (Vulgarisation trompeuse par le Centre des médias de l’OMS⁘Misleading dissemination by the WHO Newsroom) · xi‖2022-02-10.o (  Un modèle d’intersectionnalitéA model of intersectionality ) ·   68·r134·139·r141 2022-05-08 Harmonisation de la présentation des formulations “au long” de TSA et ASD, après l’apport de la traduction correcte officielle française Cim-11, contre la traduction officielle espagnole antérieure, deux fois dégradante (sur deux points de déjà la dénomination même d’item-entité ASD).

Document le plus récent présenté principal étant en date du (ou 1re publication ici le) samedi 25 mai 2019
Teneur de l’article augmentée ou révisée le 30 juin 2022


Lien abrégé  Short link
Autistes.fr/CIM11 Autistes.fr/ICD11
201
Traduction officielle en français de la CIM-11 disponible au public en ligne depuis le 11 février 2022
Official French translation of ICD-11 available to the public online since 11 February 2022
201
Il est indubitable que lorsque l’on trouble l’autisme, on obtient un trouble de l’autisme. — Ceux qui refusent la syntaxe sont invités à aller voir ailleurs s’ils y sont.

201

  Undoubtedly, when you disorder autism, you get an autism disorder. – Those who reject syntax are invited to go look elsewhere if they are there. 
201

ICD-10Tableau des petits logosICD-11 effective Book3D 2018 Design  ❨ICD-10·CIM-10 2181990obsolete ICD-11·CIM-11 222development2007 DSM-5 2292013obsolete 222onlinebeta2016forpubliccomments 222advancepreview2018 227adopted2019current2021 230icd11euguide 232whoicdpage 231icd11homepage 290icd11devhomepage 227referenceguide 227releases 222ongoingmaintenance 222whoficfoundation 222userguide 237syndromedepeyo 222aspergersyndrome 201
La traduction officielle de la CIM-11 en langue française est en préparation a été rendue publique en ligne par l’OMS le 11 février 2022, contre la traduction officielle espagnole antérieure, deux fois dégradante (sur deux points de déjà la dénomination même d’item-entité ASD)

 The official translation of the ICD-11 into French language is in preparation was made public online by the WHO on 11 February 2022, as against the previous official Spanish translation, which is twice degrading (on two points of already the very denomination of the ASD item-entity)

Smt.eSante.gouv.fr/news/la-cim11-bientot-traduite/ · ScienceDirect.com/science/article/abs/pii/S0398762020300924 · 02.21.027.001 Boamp.fr/avis/detail/21-67440

201

Sommaire (bloc dépliable)
   Summary (fold-out block)

 
201

Autisme/« Trouble(s) (du spectre) de » l’autisme (Gamme des…), description ou définition
   Autism/‘A.’ ‘Spectrum’ ‘Disorder’, description or definition

  • En aucun cas on ne peut parler de « définition » de l’autisme, hormis quand il s’agit du mot seulement (e.g. « substantif masculin », historique du mot, sémantique). La notion de « définition » ne peut en aucun cas porter sur la biologie, que l’on peut observer et dénommer mais par nature même, jamais définir. — Plus largement, on ne peut parler de « définition » que s’agissant des « unités de mesure » : strictement rien d’autre ne peut faire l’objet de « définition » en science : pour toutes autres notions que les unités de mesure, on parle de « description ». Parler de « définition » pour autre chose que les unités de mesure (le mètre, le litre, le degré centigrade ou le Kelvin, etc.), c’est tomber directement dans la mystification, et s’agissant d’autisme, encore plus directement dans la malfaisance.

[2016] 201

  

In no instance can we speak of a ‘definition’ of autism, except when it comes to the word itself (e.g. ‘masculine noun’, history of the word, semantics). The notion of ‘definition’ cannot in any way apply to biology, which can be observed and named but by its very nature cannot be defined. — More broadly, one can call it ‘definition’ only when it comes to ‘units of measurement’ : strictly speaking, nothing else can be the object of ‘definition’ in science : for all other notions than units of measurement, one speaks of ‘description’. To speak of ‘definition’ for anything other than units of measurement (the metre, the litre, the degree centigrade or the Kelvin, etc.) is to fall directly into mystification, and in the case of autism, even more directly into malfeasance.

201

Sur la portée de teneur sémantique descriptive de 227adopted2019current2022 l’ICD-11·CIM-11 en 2021 et auparavant, et portée de date officielle d’entrée en vigueur au 1er janvier 2022
   On the scope of the descriptive semantic tenor of the ICD-11 in 2021 and before, and the scope of the official enforcement date on 1 January 2022

  • 227adopted2019  Aussi en français  World Health Assembly Update · 25 May 2019 · News release Geneva · International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems (ICD-11) · Member states agreed today to adopt the eleventh revision of the 227 International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems (ICD-11), to come into effect on 1 January 2022. (…) · WHO.int/news/item/25-05-2019-world-health-assembly-update

[2021-07-20] 201

Aucune date de « vigueur » n’étant tolérable s’agissant de l’état des connaissances médicales disponibles, compatible avec l’état des connaissances scientifiques à tout moment, le tout selon en l’occurrence les capacités des rédacteurs de l’ICD·CIM, la date officielle d’entrée en vigueur de l’ICD-11·CIM-11 concerne exclusivement le but statistique par la « codification » des items, e.g. « 6A02 ». Ainsi que le délai pour mise à jour des moyens de recueil et transmission de la codification nouvelle de la situation diagnostique des patients. Voir les extraits ci-dessous : le Reference Guide indique même que la situation fréquente ou la plus fréquente parmi les pays membres de la 232 WHO·OMS est celle dans laquelle ce ne sont pas les auteurs des diagnostics, les médecins, qui effectuent la codification, mais des personnels spécialisés dans le codage des diagnostics. Et en effet et respectivement, par essence même de la médecine, il est inconcevable dans le principe que les capacités diagnostiques de médecins puissent être limitées par l’état sémantique descriptif des items d’une classification.

Il est (donc) ignare, obscurantiste, illettré, d’arriération mentale, d’imaginer que la teneur sémantique descriptive des items de l’ICD·CIM puisse faire l’objet d’une quelconque date d’entrée en vigueur, y compris celle d’adoption et ses modalités par l’assemblée générale de la WHO·OMS : ceci ne peut concerner que la codification des diagnostics. La teneur sémantique descriptive des items n’a en rien pour « décideur » la WHO·OMS ni d’ailleurs aucun « décideur » imaginable. La WHO·OMS ne fait que reconnaître l’état des connaissances, qu’elle n’a elle-même ni produites ni établies, mais dont elle a seulement établi une formulation de la teneur, dans une perspective statistique. Celle-ci se manifeste par codification attribuée aux items répertoriés de diagnostic, pour qu’à la suite cette codification soit attribuée à des diagnostics individuels, qui quant à eux ne peuvent par essence de la médecine être en rien contraints par un état des connaissances tel que formulé dans un but statistique. Ceci, lorsque cela se produit, ne peut être attribué qu’à de la « technocratie administrative » détruisant la notion même de médecine. — Science is the belief in the ignorance of experts. – Richard P. Feynman.

Ainsi, rigoureusement aucune « date de valeur », et encore moins de « vigueur », de la teneur sémantique descriptive d’items diagnostiques dans l’ICD·CIM, ne peut être reconnue, seul l’état individuel de mise à jour de leurs connaissances par les intéressés ayant à tout moment la moindre valeur possible. Ceci est signifié en redondances extrêmes par le Reference Guide, sans le dire expressément puisqu’il s’agirait alors d’une insulte à l’intelligence, aux capacités, du « public concerné » par l’ICD·CIM. Cependant ici… on n’hésite pas à le mentionner… ; y comprenne qui pourra… en ignore qui l’ose.

[2021-07-21] 201

  

As no ‘enforcement’ date is tolerable in terms of the state of available medical knowledge, compatible with the state of scientific knowledge at any given time, all of which in this instance depending on the capabilities of the ICD editors, the official enforcement date of the ICD-11 applies exclusively to the statistical purpose by the ‘coding’ of items, e.g. ‘6A02’. As well as the delay for updating the means of collection and transmission of the new coding of the diagnostic status of patients. See the extracts below : the Reference Guide even indicates that the frequent or most frequent situation among the member countries of the WHO is that in which it is not the authors of the diagnoses, the doctors, who carry out the coding, but personnel specialised in coding diagnoses. And indeed, by the very essence of medicine, it is inconceivable in principle that the diagnostic abilities of physicians should be limited by the descriptive semantic status of the items in a classification.

It is (therefore) ignorant, obscurantist, illiterate and mentally r. to imagine that the descriptive semantic content of the ICD entities could be the subject of any implementation date, including that of adoption and its modalities by the WHO General Assembly : this can only concern the coding of diagnoses. The descriptive semantic tenor of the items does not have the WHO as a ‘decision-maker’, or indeed any conceivable ‘decision-maker’. The WHO merely acknowledges the state of knowledge, which it has neither produced nor established itself, but has only established a formulation of its content, with a statistical perspective. This manifests itself in the codification of the listed diagnostic items, so that this codification can then be attributed to individual diagnoses, which in turn cannot be constrained in any way by a state of knowledge as formulated for statistical purposes. This, when it happens, can only be attributed to ‘administrative technocracy’ destroying the very notion of medicine. – Science is the belief in the ignorance of experts. - Richard P. Feynman.

Thus, rigorously, no ‘date of value’, and even less of ‘vigour’, of the descriptive semantic tenor of diagnostic entities in the ICD can be recognised, only the individual state of updating of their knowledge by those concerned having at any time the least possible value. This is stated in extreme redundancy in the Reference Guide, without expressly saying so, as this would be an insult to the intelligence and abilities of the ‘public concerned’ by the ICD. However, here… we do not hesitate to mention it… ; of that, will understand who can… of that ignores who dares.

  • 227referenceguide ICD-11 Reference Guide
    1. — Part 1 - An Introduction to ICD-11
    • 1.1. — Purpose and multiple uses of ICD
      The International Classification of Diseases and Related Health Problems (ICD) is a tool for recording, reporting and grouping conditions and factors that influence health. It contains categories for diseases, health related conditions, and external causes of illness or death. The purpose of the ICD is to allow the systematic recording, analysis, interpretation and comparison of mortality and morbidity data collected in different countries or areas and at different times. (…)
      The ICD is primarily designed for the classification of diseases and injuries. However, not every problem or reason for coming into contact with health services can be categorized in this way. Consequently, the ICD includes a wide variety of signs, symptoms, abnormal findings, complaints and social factors that represent the content from health-related records (see section on morbidity). The ICD can therefore be used to classify data recorded under headings such as ‘Diagnosis’, ‘Reason for admission’, ‘Conditions treated’ and ‘Reason for consultation’, which appear on a wide variety of health records from which statistics are derived, for treatment, prevention, or patient safety.
      11-04-2019 » · ICD.who.int/icd11refguide/en/index.html#1.1.0Part1purposeandmultipleusesofICD
      • N.b. The passage in bold is the only such one in the original text. Italics are added here.
    • « 1.4  Main Uses of the ICD : Morbidity
      Morbidity data are used for statistical reporting mostly at national or local levels. While some of this statistical reporting is conducted within an academic research context, it is commonly conducted in applied settings to inform health system and public health agency decision- making. (…)
      • 1.4.1  What is coded : Conditions of patient
        The health care practitioner responsible for the patient’s treatment is also responsible for documenting the patient’s health conditions. This information should be organised systematically by using standard recording methods. A properly completed record is essential for good patient management. It is also an essential prerequisite to the creation of a valid coded record of patient diagnoses, derived through a coding process from written information describing a patient’s medical condition. When a sound written record of patient conditions is available, successful coding of this information in ICD and associated classifications produces a valuable source of epidemiological and other statistical data on morbidity and other health care problems. The person transforming the information on the stated condition to codes (the ‘coder’) may be the health care practitioner or a clinical coder (who is not responsible for the patient’s treatment). In the latter situation, which is quite common among member countries, the coder depends on the adequacy of clinical documentation of patient conditions by health care practitioners in the medical record. The primary importance of clinical documentation by health care practitioners as the starting point for coded health data cannot be overstated, and needs to be underlined as being a matter of key importance within countries and internationally – with implications for health information and clinical documentation teaching within health care practitioner training programs.
        11/04/2019 » · ICD.who.int/icd11refguide/en/index.html#1.4Mainusesmorbidity
      • N.b. Italics are added here.

[2021-07-20] 201

201

Expulsion totale du « déficit intellectuel » de la notion de « ‹ Trouble(s) › (du spectre) de » l’autisme (Gamme des…) (et a fortiori, de la notion d’autisme) · 222development2007 + 2292013 + 222onlinebeta2016forpubliccomments + 227adopted2019current2022 + 222ongoingmaintenance (& 222whoficfoundation)
   Total expulsion of ‘intellectual deficit’ from the notion of “Autism” “Spectrum” “Disorder” (and a fortiori, from the notion of Autism)

Conformément aux données acquises depuis des décennies de la recherche portant sur l’autisme, le cas des « désordres/troubles intellectuels, désordres/troubles du développement intellectuel » (« déficit intellectuel ») ne concerne plus que ceux qui croient de façon fantasmagorique que l’autisme en comporte. Ce sont ceux qui croient comme des croyants que l’autisme comporte des désordres/troubles intellectuels… qui souffrent eux-mêmes de désordres/troubles intellectuels ; ceci est réglé, ainsi :

[2016] 201

  

In accordance with the knowledge acquired during decades of research on autism, the case of ‘intellectual disorders, disorders of intellectual development’ (‘intellectual deficits’) is now only of concern to those who phantasmagorically believe that autism comprises them. It is those who believe as believers that autism comprises intellectual disorders… who themselves suffer from intellectual disorders ; this is settled, as such:

ICD-11·CIM-11 · 222onlinebeta2016forpubliccomments 227adopted2019current2022 222ongoingmaintenance (& 222whoficfoundation)

  • 222onlinebeta2016forpubliccomments ICD-11 · « 6A02 Autism spectrum disorder »
    (dead 2016 link Apps.WHO.INT/classifications/icd11/browse/l-m/en#/http://id.who.int/icd/entity/437815624)
    • D’“Intellectual disability/deficit”, il n’est pas question comme composante [de la gamme des] « troubles (du spectre de) de l’autisme » (… et dès lors encore moins comme composante de l’autisme…)  :
        Of ‘Intellectual disability/deficit’, there is no mention as a component of the [array of the] ‘disorder of autism’ [spectrum] (… and therefore even less as a component of autism…): 
    • 222onlinebeta2016forpubliccomments “Individuals along the spectrum exhibit a full range of intellectual functioning and language abilities.”
    • 222onlinebeta2016forpubliccomments “The co-occurring Disorder of intellectual development should be classified separately, using the appropriate category to designate severity (i.e., mild, moderate, severe, profound, provisional).”  : le désordre mal traduit « trouble », du « développement intellectuel », quant à lui devant être coté séparément, ne fait pas partie non plus de la notion de « désordre (“trouble”) de l’autisme ». Il en est de même s’agissant de « impairment of functional language », qui est ou n’est pas présent.
        The disorder of ‘intellectual development’, which has by itself to be scored separately, is also not part of the notion of ‘autism disorder’. The same applies to the impairment of functional language, which may or may not be present. 
      • 222ongoingmaintenance (& 222whoficfoundation) :
        “Qualifiers for characterizing features within the Autism Spectrum :
        These qualifiers enable the identification of co-occurring limitations in intellectual and functional language abilities, which are important factors in the appropriate individualization of support, selection of interventions, and treatment planning for individuals with Autism Spectrum Disorder. A qualifier is also provided for loss of previously acquired skills, which is a feature of the developmental history of a small proportion of individuals with Autism Spectrum Disorder.
        (i.)  Co-occurring Disorder of Intellectual Development
        Individuals with Autism Spectrum Disorder may exhibit limitations in intellectual abilities. If present, a separate diagnosis of Disorder of Intellectual Development should be assigned, using the appropriate category to designate severity (i.e., Mild, Moderate, Severe, Profound, Provisional). Because social deficits are a core feature of Autism Spectrum Disorder, the assessment of adaptive behaviour as a part of the diagnosis of a co-occurring Disorder of Intellectual Development should place greater emphasis on the intellectual, conceptual, and practical domains of adaptive functioning than on social skills.
        (i.i.)  If no co-occurring diagnosis of Disorder of Intellectual Development is present, the following qualifier for the Autism Spectrum Disorder diagnosis should be applied :
        · without Disorder of Intellectual Development
        (i.ii.)  If there is a co-occurring diagnosis of Disorder of Intellectual Development, the following qualifier for the Autism Spectrum Disorder diagnosis should be applied, in addition to the appropriate diagnostic code for the co-occurring Disorder of Intellectual Development :
        · with Disorder of Intellectual Development
        (ii.)  Degree of Functional Language Impairment
        The degree of impairment in functional language (spoken or signed) should be designated with a second qualifier. Functional language refers to the capacity of the individual to use language for instrumental purposes (e.g., to express personal needs and desires). This qualifier is intended to reflect primarily the verbal and non-verbal expressive language deficits present in some individuals with Autism Spectrum Disorder and not the pragmatic language deficits that are a core feature of Autism Spectrum Disorder.
        The following qualifier should be applied to indicate the extent of functional language impairment (spoken or signed) relative to the individual’s age :
        · with mild or no impairment of functional language
        · with impaired functional language (i.e., not able to use more than single words or simple phrases)
        · with complete, or almost complete, absence of functional language” “(…)”.

[2016 complété 2021-07-23] 201

Ainsi, la 222onlinebeta2016forpubliccomments CIM-11 acte l’expulsion du diagnostic de « Troubles (du spectre) de » l’autisme (et a fortiori expulsion de la qualification « autiste, autisme »), de toutes les délétions et variantes génétiques, et autres, impliquant (i.e. systématiquement) un « déficit intellectuel ».

  • Ceux qui continuent à vouloir incruster les implications de « déficit intellectuel » dans l’autisme-les troubles de l’autisme sont donc des escrocs et par 239haine/indignitéenverslesautistes.

[2016] 201

  

Thus, the onlinebeta2016forpubliccomments ICD-11 acts the expulsion from the diagnosis of “Autism” “Spectrum” “Disorder” (and a fortiori expulsion from the qualification ‘autist, autism’), of all genetic deletions and variants, and others, implying (i.e. systematically) ‘intellectual deficit’.

  • Those who continue to want to encrust the implications of ‘intellectual deficit’ in autism-in “autism disorder” are therefore crooks and by hate/indignity to autists.

Compléments    Complements

[2021-07-20] 201

201

Notion-item ICD-11·CIM-11 de « Troubles (du spectre) de » l’Autisme (Gamme des…)et non : « Autisme » (ni : 218obsolete « Childhood Autism · Autisme infantile ») · 222dev20072019 222onlinebeta2016forpubliccomments 227adopted2019current2022 222ongoingmaintenance (& 222whoficfoundation)
   ICD-11 notion-item of “Autism” “Spectrum” “Disorder”not : ‘Autism’ (nor : 218obsolete ‘Childhood Autism’)

Avec l’adoption de la CIM-11 (prévue mai 2018, effectuée avril 2019 : Update : “222dev2019 ICD-11 has been adopted 227adopted2019 by the Seventy-second 232whoicdpage World Health Assembly in May 2019 and comes into effect [statistics] on 1 January 2022”), « l’autisme » ne relève plus de diagnostic médical ni de prise en charge médicale : seul le « ‹ Trouble › de l’autisme » (« Autism » « Spectrum » « Disorder ») peut faire l’objet de diagnostic médical, comme il était déjà ainsi dans le cadre du DSM-5. Le DSM-5 2292013 s’étant coordonné avec les travaux de la CIM-11 débutés en 2007 (« Classification Internationale des Maladies et des problèmes de santé connexes » sous égide OMS, Organisation Mondiale de la Santé, celle-ci étant sous égide ONU).

[2016 complété 2021-07-20] 201

  

With the adoption of the ICD-11 (expected May 2018, carried out April 2019 : Update : “222dev2019 ICD-11 has been adopted 227adopted2019 by the Seventy-second 232whoicdpage World Health Assembly in May 2019 and comes into effect [statistics] on 1 January 2022”), ‘autism’ no longer is a subject of medical diagnosis or medical intervention : only ‘Autism’ ‘Spectrum’ ‘Disorder’ can be medically diagnosed, as was already the case in the DSM-5. The DSM-5 2292013 was coordinated with the work of the ICD-11, ‘International Classification of Diseases and Related Health Problems’ begun in 2007 (under the auspices of the WHO, World Health Organisation, itself under the auspices of the UN).

Synonyms

[2021-07-20] 201

  

N.b. Neither the term ‘autism’ used alone, nor the term ‘autist’ used alone or not (the term ‘autist’ in English pre-exists the term ‘autist-ic’, the latter having the semantic : ‘which refers to autist’), are among the synonyms of ‘autism spectrum disorder’, according to the authors of the ICD-11 establishing an exhaustive list of ‘synonyms’ in the sense of the ICD-11 and that of the WHOFIC·Foundation, 2021 · I.e. the notion of ‘Autism’ (term used alone) and the notion of ‘autist’ (term used alone or not) are ejected from the medical ‘clinical’ field in the sense of the ICD-11 and the WHOFIC·Foundation constantly updated, 2007-2021-…

Illustration : Un cas particulier · Le Syndrome de Peyo 237syndromedepeyo
   Illustration : A special case – Peyo’s Syndrome
YES to imaged language. Doctor Smurf: Smurferie or Smurferie Spectrum Disorder?Do you smurf English??   For those who need beautiful pictures to understand… Peyo was already illustrating the ICD-11 :         YES TO IMAGED LANGUAGE. Doctor Smurf: Smurferie, or Smurferie spectrum disorder? … and: Smurf, or Smurfic? (Do you smurf English??)  — Entirely Bilingual Article
Autism, or Autism Spectrum Disorder, there is the question…
Le “Syndrome dAsperger” : résiduel 222aspergersyndrome
   “Asperger’s Syndrome” : residual

2021 Nota bene : Le « Syndrome d’Asperger » supprimé en tant qu’item-entité de l’ICD-11 “Linearization” est conservé dans la version “Maintenance” (mention de, avec lien vers, “Foundation entity”), et surtout à la “WHOFIC Foundation” (“Foundation entity”). — Cette réintroduction-maintien est effectuée dans l’entité ICD-11 “Autism Spectrum Disorder”, et ce n’est pas dans les termes “Asperger Syndrome Disorder” qu’il y est mentionné. Dans l’ICD-11, le Syndrome d’Asperger est donc par lui-même un « Disorder », un trouble, dont l’entité “Parent” est 6A02.0. Pour l’ICD-11·CIM-11, le Syndrome d’Asperger n’est pas une “forme d’autisme”, mais dans la gamme de “désordres (du spectre) de l’autisme”.

[Revu 2021-12-19 & augmenté 2022-05-22] 201

  

2021 Nota bene : “Asperger’s Syndrome” removed as an item-entity from the ICD-11 ‘Linearization’ is upheld in the ‘Maintenance’ version (mention of, with link to, ‘Foundation entity’), and more importantly in the ‘WHOFIC Foundation’ (‘Foundation entity’). – This reintroduction-maintaining is effected in the ICD-11 entity ‘Autism Spectrum Disorder’, and it is not in the terms ‘Asperger Syndrome Disorder’ that it is there referred to. In the ICD-11, Asperger’s Syndrome is therefore itself a ‘Disorder’, for which the "Parent" entity is 6A02.0. For the ICD-11, Asperger’s Syndrome is not a ‘form of autism’, but within the ‘spectrum’ of ‘autism disorder’.

ICD-11 “6A02.0 Autism spectrum disorder without disorder of intellectual development and with mild or no impairment of functional language” :

Compare :

with

  • 222ongoingmaintenance ICD-11 “Maintenance Platform 07/2021 Update” ICD.who.int/dev11/l-m/en#/http://id.who.int/icd/entity/120443468
    6A02.0 Autism spectrum disorder without disorder of intellectual development and with mild or no impairment of functional language”
    (…) “All Index Terms
    · Autism spectrum disorder without disorder of intellectual development and with mild or no impairment of functional language
    · Autism spectrum disorder without disorder of intellectual development and without impairment of functional language
    · Asperger syndrome [title="This index entry is an entity in the foundation that is not included in this linearization. Therefore the contents have been included as index entries. Click to see the foundation entity"] Asperger disorder · Asperger”

and

Et voir : Article   Livre « LES ENFANTS D’ASPERGER » (“Asperger’s Children: The Origins of Autism in Nazi Vienna” Book) d’Édith SHEFFER, une « maman » propagandiste pour son fils Éric « autiste honteux » pour détruire la notion même d’autisme (mention en couverture du livre). ⁘ A propagandist ‘mommy’ for her ‘autistic ashamed’ son Eric, to destroy the very notion of autism (mention on the cover of the book) ※ Édition française parue le 27 mars 2019, préface par Josef Schovanec — Bilingual Article (ude).

[2021-07-24] 201

201

☙ Let's stay zen: if you don't understand, the simplest is to read instead of the stuff you do understand ❧

CONCLUSION : Dès lors, selon rigoureuse cohérence de termes-teneurs sémantiques descriptifs ICD-11·CIM-11 OMS, « l’autisme » n’est pas/n’est plus dans le champ de la médecine « clinique », mais seulement le(s) « trouble(s) (du spectre) de » l’autisme (Gamme des…) Autism » « spectrum » « disorder » : « gamme des troubles de » l’autisme) 201
   CONCLUSION: Therefore, according to the rigorous coherence of ICD-11·WHO semantic descriptive terms-tenors, ‘Autism’ is not/is no longer in the field of ‘clinical’ medicine, but only the ‘Autism’ ‘Spectrum’ ‘Disorder’ (‘Array of the Disorder of’ Autism ‘Spectrum’)

La traduction malveillante « Trouble du spectre autistique » (traduction officielle espagnole Cim-11, antérieure à la traduction officielle française) au lieu de « (Gamme des) Troubles (du spectre de) » l’autisme pour l’item-entité dénommé : « Autism » « spectrum » « disorder »
   The malevolent translation (into French): ‘Disorder of the Spectrum of’ Autism, instead of ‘Array of the Disorder(s) of’ ‘Autism’ ‘Spectrum’ for the item-entity denomination : ‘Autism’ ‘spectrum’ ‘disorder’

Tout est dans l’énoncé. Et lorsque « autis·t-ique · cnrtl · etymonline » est substitué à : « de l’autis·me », il s’agit de fiel · cnrtl   239haine/indignitéenverslesautistes.
  It’s all in the statement. And when autis·t-ic · etymonline is substituted for : ‘of autis·m’, it is gall · etymonline.

Car c’est d’une gamme de troubles dont se compose l’item-entité 6A02 ASD : 6A02.0 · 6A02.1 · 6A02.2 · 6A02.3 · 6A02.5 · 6A02.Y · 6A02.Z
   For it is an array of a disorder(s) of which item-entity 6A02 ASD is composed : 6A02.0 · 6A02.1 · 6A02.2 · 6A02.3 · 6A02.5 · 6A02.Y · 6A02.Z

Seul l’item-entité global 6A02 « définit la description » des spécificités de l’« Autism spectrum disorder », et non les sous-items·entités :
  Only the global item-entity 6A02 “defines the description” of the specificities of the “Autism spectrum disorder”, not the sub-items·entities : 

Il s’agit d’illustration de la notion d’« intersectionnalité »
   It is illustrative of the notion of ‘intersectionality

Voir ci-dessus ⁘ See above
et : ⁘ and:

Bloc dépliable
   Fold-out block

☙ Let's stay zen: if you don't understand, the simplest is to read instead of the stuff you do understand ❧

Page de vulgarisation sur le site OMS
   Popularisation page on the WHO website

Sur le site de l’OMS se trouve une page de vulgarisation disponible en plusieurs langues (anglais, français, espagnol, …) présentant la date « 1er juin 2021 ». Cete page est intitulée en anglais « Autism spectrum disorders », et en français « Troubles du spectre autistique ». Le « chemin » de cette page dans le site est : « Page d’accueil/Centre des médias/Principaux repères/Détail/Troubles du spectre autistique ».
—  “Bien entendu” s’agissant d’une page de vulgarisation, par un « Centre des médias », la teneur est grossièrement contraire à la rigueur sémantique descriptive de l’entité « 6A02 Autism spectrum disorder ».
WHO.int/fr/news-room/fact-sheets/detail/autism-spectrum-disorders
[2021-08-16] 201

  On the WHO website is an information page available in several languages (English, French, Spanish, …) with the date ‘1 June 2021’. This page is in English entitled ‘Autism spectrum disorders’. The ‘path’ to this page in the site is : ‘Home/Newsroom/Fact sheets/Detail/Autism spectrum disorders’.
– ‘Of course’ being a popularisation page, by a ‘Newsroom’, the content is grossly contrary to the descriptive semantic rigour of the entity ‘6A02 Autism Spectrum Disorder’.
WHO.int/news-room/fact-sheets/detail/autism-spectrum-disorders 

 
☙ Let's stay zen: if you don't understand, the simplest is to read instead of the stuff you do understand ❧

201

Appendices

Texte Global ICD-11·CIM-11 « 6A02 Autism spectrum disorder » (ASD), « ‹ Troubles › du spectre de » l’autisme (TSA) / Gamme des troubles de l’autisme

Pour la version 2021 adoptée OMS 2019, Voir : 227adopted2019current2022 222ongoingmaintenance 222whoficfoundation

« 

ICD-11·CIM-11 Beta 2016 Draft « 6A02 Autism spectrum disorder » 222onlinebeta2016forpubliccomments

(dead 2016 link : Apps.WHO.INT/classifications/icd11/browse/l-m/en#/http://id.who.int/icd/entity/437815624)

  • Parent : Neurodevelopmental disorders
    ICD-10 : F84.0
  • Description
    Autism spectrum disorder is characterized by persistent deficits in the ability to initiate and to sustain reciprocal social interaction and social communication, and by a range of restricted, repetitive, and inflexible patterns of behaviour and interests. The onset of the disorder occurs during the developmental period, typically in early childhood, but symptoms may not become fully manifest until later, when social demands exceed limited capacities. Deficits are sufficiently severe to cause impairment in personal, family, social, educational, occupational or other important areas of functioning and are usually a pervasive feature of the individual’s functioning observable in all settings, although they may vary according to social, educational, or other context. Individuals along the spectrum exhibit a full range of intellectual functioning and language abilities.
  • Inclusions
    • Autistic disorder
    • Pervasive developmental delay
  • Exclusions
    • Developmental language disorder (6A01.2)
    • Schizophrenia or other primary psychotic disorders (6A20-6A4Z)
  • All Index Terms
    • There are no index terms associated with this entity

»

[2016] 201


« 

ICD-11·CIM-11 Adopted 2019 Current 2021 « 6A02 Autism spectrum disorder » 227adopted2019current2022

ICD.who.int/browse11/l-m/en#/http://id.who.int/icd/entity/437815624

  • Parent : Neurodevelopmental disorders
  • Description
    Autism spectrum disorder is characterised by persistent deficits in the ability to initiate and to sustain reciprocal social interaction and social communication, and by a range of restricted, repetitive, and inflexible patterns of behaviour, interests or activities that are clearly atypical or excessive for the individual’s age and sociocultural context (addedsinceonlinebeta2016forpubliccomments). The onset of the disorder occurs during the developmental period, typically in early childhood, but symptoms may not become fully manifest until later, when social demands exceed limited capacities. Deficits are sufficiently severe to cause impairment in personal, family, social, educational, occupational or other important areas of functioning and are usually a pervasive feature of the individual’s functioning observable in all settings, although they may vary according to social, educational, or other context. Individuals along the spectrum exhibit a full range of intellectual functioning and language abilities.
  • Inclusions
    • Autistic disorder
  • Exclusions
    • Rett syndrome (LD90.4)

»

[2021-07-29] 201

Texte Subdivisions (gamme) de : ICD-11·CIM-11 « 6A02 Autism spectrum disorder »

Pour la version 2021 adoptée OMS 2019, Voir : 227adopted2019current2022 222ongoingmaintenance 222whoficfoundation

« 

ICD-11·CIM-11 Beta 2016 Draft 222onlinebeta2016forpubliccomments
  • 06  Mental, behavioural or neurodevelopmental disorders
    • Neurodevelopmental disorders
      • 6A00  Disorders of intellectual development
      • 6A01  Developmental speech or language disorders
      • 6A02  Autism spectrum disorder
        (dead 2016 link : Apps.WHO.INT/classifications/icd11/browse/l-m/en#/http://id.who.int/icd/entity/437815624)
        • 6A02.1  Autism spectrum disorder without disorder of intellectual development and with mild or no impairment of functional language
        • 6A02.2  Autism spectrum disorder with disorder of intellectual development and with mild or no impairment of functional language
        • 6A02.3  Autism spectrum disorder without disorder of intellectual development and with impaired functional language
        • 6A02.4  Autism spectrum disorder with disorder of intellectual development and with impaired functional language
        • 6A02.5  Autism spectrum disorder without disorder of intellectual development and with absence of functional language
        • 6A02.Y  Other specified autism spectrum disorder
        • 6A02.Z  Autism spectrum disorder, unspecified
      • (…)

»

[2016] 201


« 

ICD-11·CIM-11 Adopted 2019 Current 2021 227adopted2019current2022

»

[2021-07-29] 201


DSM-5 (2013) “299.00 Autism Spectrum Disorder” (ASD) 2292013

American Psychiatric Association (APA), Arlington, VA. Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM). 5th ed.

  • Rem. À propos de la teneur sémantique descriptive de l’item “299.00 Autism Spectrum Disorder” dans le DSM-5 rapportée à celle de l’item “6A02 Autism Spectrum Disorder” dans la CIM-11 :
    • Observations à venir.

XXXXXXXXXX

Autisme (description) : Notion scientifique de variante cérébrale, inférée à partir de cas similaires présentant dès la petite enfance un ensemble similaire de difficultés de sociabilité et d’éducation dans le cadre social majoritaire. Ces difficultés sont le cas échéant diagnostiquées en médecine sous la dénomination « trouble(s) (du spectre) de l’autisme (Gamme des…) » lorsqu’elles ont une ampleur gênant le développement de l’enfant ou les activités de l’adulte. [2016] 201

XXXXXXXXXX



 

What is above all needed is to let the meaning choose the word* and not the other way around. The worst thing you can do with words is to surrender to them.” George Orwell   * – for the word’s content 

Publications

Trois Not­i­ces & Trois plus Récents Ar­t­ic­les

Navigation

Lire aussi